Måltidsturism

Samverkan i nya eller etablerade former

Behovet av samverkan mellan aktörer inom mat & måltider och besöksnäringen har uttalats som stort. Det är också på mötesplatser som konsumenternas personliga engagemang skapas och kunskapen om det lokala och halländska sprids. Detta kan ske genom att:


• Optimera och skapa fler mötesplatser för aktörer och konsumenter, i etablerade former och med nya, innovativa koncept.

• Förmedla inspiration, trender och kunskap för att kunna paketera och marknadsföra det Halland erbjuder på flera ställen parallellt, till exempel ett gemensamt marknadsföringskoncept för regionala skördefester.

• Lär av pilotprojekt som Falkenbergs Skafferi, Kattegattleden och av varandra.

• Gemensam exponering av det halländska i och utanför Halland.


kontaktperson arbetsgrupp Måltidsturism: Nadja Leek, Region Halland

Nadja.leek@regionhalland.se

073-306 00 25

exportprogram för måltidsturism

Nu satsar Visit Sweden tillsammans med svenska regioner på att fler utländska turister ska resa till Sverige, spendera mer på restauranger och köpa mer svenska livsmedel. Och Halland är med så klart!

tomorrow´s food travel

Konferensen Tomorrow´s Food Travel (#TFTSWEDEN) går av stapeln 17-18 oktober i Malmö. Här gör man en spaning på framtidens mat och resenärernas växande nyfikenhet på måltidsupplevelser. Besöksnäringen får se hur trender, utveckling och hållbarhet inom mat, dryck och måltid kan bidra till att utveckla destinationer och produkter.

the edible country i Halland

The Edible Country är en kampanj initierad av Visit Sweden. Här kan utländska turister laga en hälsosam gourmetmiddag vid specialdesignade bord på natursköna platser av råvaror de själva samlar i den svenska naturen. Halland är en av 13 regioner som deltar.

visit swedens kunskapsbank

Här kan du öppna ett kostnadsfritt konto och ta del av trendrapporter, målgruppsanalyser mm inom måltidsturism och andra områden kopplade till utländska besökare i Sverige.

skördetid i halland 2019

Nu fortsätter arbetet med Skördetid i Halland och även i år kommer allt som händer mellan mitten av augusti till mitten av oktober marknadsföras i och runt Halland, samt på våra internationella fokusmarknader. Det som är nytt i år är att det finns en bred sammanslutning av olika aktörer som står bakom konceptet – LRF i Halland, Hallands Matgille, Signerat Halland, Region Halland och de halländska destinationerna. Kontakta någon av aktörerna om du är intresserad av att delta.